26. nov. 2011

Forandring fryder




Når jeg starter på et nytt prosjekt blir jeg som regel fort ferdig. Ikke fordi jeg er så fryktelig effektiv,  men mest fordi jeg er så veldig spent og nysgjerrig på hvordan resultatet blir. Denne gangen derimot har prosjektet dratt ut i det vide og brede og jeg hadde nesten gitt opp håpet om at det noen gang skulle bli ferdig. Men etter det femte (!) strøket med hvitmaling bestemte jeg meg for at det jammen fikk være bra nok dekk og trøstet meg selv med at jeg sjelden har flombelysning på inne i stua. Ergo er det ingenting som kan røpe at skapet en gang har vært brunt.




Jeg ble veldig fornøyd, men innser nå at det er ikke bare bare å få ett nytt skap inn i stua. Det skal jo passe sammen med resten også! Så nå må jeg jammen på skattejakt igjen. Denne gangen for å finne en sjenk/kommode som med et malingsstrøk eller fem kan bli i samme stil som skapet. Egentlig tror jeg maletålmodigheta er brukt opp for en periode, men det hadde jo vært kjekt å fått alt ferdig til jul!

Slik gjorde jeg det:

1. Skru av alle knopper og duppeditter som ikke skal males
2. Ta ut glassene hvis det er mulig.
3. Ta ut skuffer og hyller og sett/heng legg de på en måte som gjør at du kan male alt på en gang.
Jeg slo to tynne spikere i hver av endene på hyllene og la de så mellom to bord. Slik kunne jeg male    begge sidene på en gang, uten å vente på at malinga måtte tørke.
4. Puss lett med fint sandpapir for å glatte ned overflaten og gi bedre heft.
5. Vask godt med salmiakk/kraftvask
6. grunn med Jotun universal heftgrunn
7. Mal tynne strøk med oljemaling. Så mange strøk som må til for at malinga skal dekke helt.
8. Fest glass, ha i skuffene, skru på knopper og håndtak. Bær på plass =)

Mange krinkler og kroker kan virkelig gå på tålmodigheten løs. Det er fort gjort at det renner noen malingsdråper som du ikke får strøket vekk. Og det blir ikke noe fint. Da er det bare å pusse de bort og male over igjen. Det er også fryktelig synd at den gode gamle oljemalinga nå forsvinner. Jeg prøvde den nye og superdyre maling som skulle være det beste alternativet til oljemaling, men jeg var slett ikke fornøyd med den.

1 kommentar:

  1. Skikkelig fint :) At du orka sie e berre, en kjempejobb har du bak deg :)

    SvarSlett