22. okt. 2011

Søndagsknekkis

Har du ikke så mange planer for morgendagen? Da anbefaler jeg å bake en porsjon knekkebrød.
Fikk et innfall på bua i går og handle en haug med frø, gryn, kli og mel. I morges satte jeg i gang med å lete etter en god oppskrift i den store internettjungelen. Men jo flere alternativer, jo vanskeligere å bestemme seg. Det endte med at jeg laget min egen oppskrift. Og for å skryte litt, så ble knekkisene veeeldig gode!



                                                       Mmmm. Frister det? Prøv da vel!

Snellis knekkis
Sett ovnen på 150 grader.


2,5 dl sammalt rug
2,5 dl havregryn
2,5 dl solsikkekjerner
1,5 dl linfrø
1 dl kruskakli
2 dl solsikkekjerner
2 ts salt
ca 7  dl vann

Alt blandes sammen og heves i 30 min.
Fordel røren med en slikkepott på to langpanner med bakepapir under.
Stek begge platene samtidig på varmluft. Etter 30 minutter tar du platene ut og lager ruter med et pizzahjul.
Sett platene inn igjen på motsatt plass og stek i 30 minutter til. 
 
Slå ovnen på 100 grader, sett døra så vidt på gløtt og la knekkebrødene stå  30 minutter til for å bli skikkelig sprø. 


Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar