19. apr. 2013

DIY: Pimp en Ikeakrakk

Hvem har ikke en Bekväm i huset? Med gjennomsnittshøyda vi ha her i huset er det helt nødvendig å ha opp til flere! Faktisk hadde det beste vært å ha en på hvert rom. Og vi er godt på vei.
 Men de er jo ikke akkurat veldig freshe... Da mamma gjerne ville ha en på det nye kjøkkenet sitt, slik at hun kunne nå opp til den øverste hylla i skapene, skjønte jeg at jeg måtte ta affære.

Krakken ble malt to strøk med vanlig interiørmaling. Deretter skar jeg til en tapetrest som var 1 cm kortere i lengda og bredda en selve toppen på krakken.
 Man tar det man har, så jeg brukte trelim for å feste fast tapetet. Jeg lasta ned en font jeg likte fra Dafont, skrev det den teksten jeg ville ha og printa den ut på mønsteark.
 Så skar jeg ut bokstavene med en skalpell og limte på en og en.
Tilslutt lakka jeg tre strøk med halvblank gulvlakk over hele krakken.

Og slik ble resultatet. Tapetet er forresten forresten fra Pip












Bajasen har også en krakk på rommet sitt. Den skal egentlig fungere som nattbord. Men blir mest brukt til å hoppe fra. Helst ned i saccosekken.

Bajasen var fast bestemt på at krakken skulle være blå med en gul traktor på og slik ble det.
Det skulle også stå Martinus Rønningen Kringstad... Jeg fikk heldigvis dispans til å bruke kun fornavnet. Oppdragsgiveren ble godt fornøyd med resultatet og foreløpig har krakken hedersplass i stua. 










En tredje krakk har blitt rød i påvente av å bli pyntet med polkadottapet. Og en fjerne venter på å få en ny vår etter å ha blitt brukt som snekkerkrakk. Kanskje den bare skal få være som den er ei stund til, med tanke på husprosjektet som står for tur.  Med større plass må vi vel etterhvert investere i enda flere   Bekväm. 


Siden jeg først var på mammas kjøkken og knipset, slenger jeg med et bildet av den koselige peisen som flinke pappa har laga. Det ble litt rar vinkling på bildet, men tror dere ser poenget. Å sitte i sengbenken ved langbordet og gløtte inn i peisen er fortsatt trivelig, selv om det går mot vår og lysere tider. 




.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar